De nieuwste Zwift-gadget is er een om je vingers bij af te likken. Iedereen die regelmatig Zwift, loopt wel eens aan te rommelen met een toetsenbord of muis tijdens het fietsen. Kudo’s geven, een afslag kiezen, een deel van een workout skippen of net even een wat makkelijker of juist zwaarder maken. Het kan allemaal met de Zwift Play controllers. Met Zwift Play krijg je twee controllers die je aan je stuur kunt monteren waarmee je niet alleen je toetsenbord en muis kunt vergeten, je kunt er zelfs mee remmen én sturen. En Zwift zegt nog veel meer in petto te hebben …
Natuurlijk zijn de controllers niet gratis. Ze hebben een flink prijskaartje van 149 euro. (Ze zijn nu tijdelijk nog te krijgen voor 99 euro. Hoe lang die aanbieding nog geldig is, dat is niet duidelijk. Maar dikke kans dat de prijs omhoog gaat voordat het fietstrainerseizoen in Europa begint.) Wat je precies met de Zwift Play controllers kunt en waarom jij ze nodig hebt, lees je hieronder.
Hoe werkt Zwift Play?
Zwift Play bestaat uit twee draadloze bluetooth controllers die je op je stuur, net onder je shifters moet monteren. Ze zijn specifiek gemaakt voor dropbars. Met een mountainbikestuur of tijdritstuur kun je ze niet of niet goed monteren. (Maar wie houdt je tegen om het te proberen?) Helaas is er voor de campagnolofans slecht nieuws, want Zwift Play is niet compatible met de duimschakelaars van Campagnolo. Ook passen de controllers niet op een aantal Smart Bikes zoals de Tacx Neo, Wattbike en Stages bike.
De controllers zijn duidelijk geïnspireerd door de controllers van spelconsoles zoals de Xbox en Playstation. En dat is eigenlijk niet meer dan logisch. Waarom het wiel opnieuw uitvinden als miljoenen gamers wereldwijd al gewend zijn hun spelletjes zo te bedienen?
Elke controller maakt een eigen bluetooth-verbinding. Mocht dat bij jou niet mogelijk zijn omdat je bijvoorbeeld op Apple tv traint, geen zorgen. Je kunt ze ook via de Zwift Companion app koppelen. Opladen kan met de meegeleverde kabel die, heel handig, beide controllers tegelijk kan opladen. Je hoeft ze daar niet eens voor van het stuur te halen. Dat laden is vrij snel gedaan en je kunt er vervolgens ongeveer 20 uur mee Zwiften. Maar genoeg over de techniek, wat kun je eigenlijk precies met de Zwift Play controllers?
Zwift Play is eigenlijk niets meer dan een luxe vervanging van je muis en toetsenbord, maar dan wel met een aantal extra functies, zoals sturen en remmen. Je kunt er tijdens het fietsen onder andere de volgende dingen mee doen:
- Bedien het Zwift-menu
- Sturen en remmen
- Ride ons geven, routes aanpassen en meer leuks tijdens het fietsen
- Workouts tijdens de rit aanpassen
- Extra functies (in ontwikkeling)
Bedien het Zwift-menu
Als je eenmaal op je fiets zit, dan heb je vaak geen zin meer om af te stappen of scheefhangend nog even met je muis en toetsenbord wat dingen aan te passen. Met Zwift Play hoef je je daar niet druk meer over te maken. Je kunt alle functies in het menu bedienen en gebruiken. Ideaal om ook tijdens de warming-up van fiets te wisselen, een leuke route uit te zoeken, een pace partner te selecteren of om te checken of je misschien kunt aanhaken bij een van je vrienden. En dat allemaal zonder je handen van het stuur te halen. Maar de echte lol van de Zwift Play controllers beging pas als je aan het fietsen bent.
Sturen en remmen
Met de introductie van de Elite Sterzo was sturen al een aantal jaar een optie. Diezelfde Sterzo is trouwens niet te gebruiken samen met de Zwift Play controllers. Je kunt maar één apparaat aansluiten waarmee je kunt sturen. De Sterzo wirdt dus niets meer dan een voorwielsteun. Ook sommige smart bikes en andere fietstrainers hebben inmiddels knoppen waarmee je kunt sturen. Maar met de Zwift Play controllers kun je met bijna iedere fiets sturen, zolang die maar een dropbar heeft. Dat werkt heel simpel door in de grote oranje knoppen te knijpen. Maar let op, want met dezelfde knoppen kun je ook remmen. Knijp je aan de buitenkant van de knoppen, dan stuur je. Knijp/duw je ze naar de binnenkant, dan rem je.
Door te sturen kun je beter gebruik maken van de draft van je voorgangers. En je kunt binnenbochtjes pakken of op een steile klim juist de buitenbocht. Zo ervaar je dezelfde voor- én nadelen als bij het buiten fietsen.
En remmen is ook echt remmen. Je remlicht brandt en je staat voor jet het weet stil. Zo verlies je direct de aansluiting op de groep en werk je je een ongeluk om er weer bij te komen. Op termijn gaat Zwift het remmen gebruiken om afdalen realistischer te maken. Dus geen haakse bochten meer op met 90 kilomter per uur. Vooralsnog is het remmen een leukigheidje.
Ride ons geven, routes aanpassen en meer leuks tijdens het fietsen
- Naast het remmen en sturen kun je ook veel kleine dingen tijdens het fietsen bedienen. Met een druk op de ‘Z’ geef je een ride on terug aan iemand die jou er net een gaf. En als je de ‘Z’ even vasthoudt, dan geef je een ride on bomb, waarbij je 5 willekeurige Zwifters in je buurt een ride on geeft
- Met de pijltjes kun je een afslag kiezen of wijzigen. Handig als je je goed voelt en even een pr wil proberen te verbeteren. Maar ook erg fijn als je je dag niet hebt en toch maar niet de afslag naar de Ventoux wil pakken.
- Wat ook erg fijn is dat je met een klik op de ‘Y’ je power up kunt gebruiken. Geen halsbrekende touren meer om de spatiebalk in te rammen of je telefoon haastig unlocken om in de Companion app op het icoon te klikken!
- Wie regelmatig een van de training plans volgt of losse workouts fietst, kan tijdens die ritten makkelijk de zwaarte aanpassen en andere workout-gerelateerde instellingen aanpassen. Zo voorkom je dus dat je naar je toetsenbord moet reiken en je uit je ritme komt.
Extra Zwift Play controller-functies (in ontwikkeling)
Met de Zwift Play controllers kun je naast de extra functies ook nog eens speciale routes fietsen. Als voorproefje van wat er allemaal nog (kan) komen heeft Zwift Repack Ridge afgestoft. Wat eerst een mountainbikeroute was om het sturen mee te promoten is nu veranderd in strak asfalt met een interactief parcours. Boven de weg zweven verschillende symbolen, á la Mario Cart. Afhankelijk van welk symbool je meepakt, kun je sneller gaan, langzamer of krijg je een tijdstraf of -bonus. De route is vrij kort en het gaat erom om de snelste eindtijd te halen. Leuk om een keer te proberen, maar niet iets dat je lang bezig zal houden. Maar dikke kans dat er meer en leukere routes bijkomen. Net als de toevoeging van de Zwift Climb Portals wordt Zwift hiermee steeds meer een spelletje.
Zwift Play = beta!
Voordat je nu naar de Zwift shop rent fietst, bedenk dat Zwift Play en alle functies nog in beta zijn. Dingen kunnen dus nog veranderen en iets kan zelfs even niet werken. Voordeel is wel dat je nu nog met korting de Zwift Play controllers kunt kopen. Als de beta voorbij is kosten ze 149 euro. Nu ben je er ‘maar’ 99 euro aan kwijt. Het geld waard? Als je fanatiek Zwift, gek bent van gadgets of gewoon veel te veel geld hebt zeker wel. Zwift je sporadisch, dan kun je ze gerust links laten liggen.